vrijdag 1 december 2017 /

I’m So Angry! (I Made a Sign) pop-up museum

I’m So Angry! in Tokyo

Op verzoek van het Shibaura House hebben de makers van het Iron Curtain Project vertelt over hun werkwijze en de manier waarop zij nieuwe mediavormen en journalistiek gebruiken in hun projecten. Als ontwerper en creatief leider van het project heeft Tijl Akkermans samen met journalisten van Bureau Boven (Emmie Kollau, Catrien Spijkerman en Adinda Akkermans) verteld over de alternatieve journalistieke vormen die zij gebruiken. Ter illustratie van deze werkwijze was het I’m So Angry! (I Made a Sign) pop-up museum een week lang te zien in de expositieruimte van het Shibaura House met afsluitend een feestelijke Make Your Sign Party.

 

NL/Minato
In samenwerking met de Nederlandse ambassade in Japan organiseert Shibaura House een serie, NL/Minato, over relevante onderwerpen in de Japanse en internationale samenleving. Onderwerpen zijn o.a. gender, emancipatie en media. Het doel van de nl/minato-serie is om een gesprek op gang te brengen tussen experts uit Japan en Nederland. In de serie van vorig jaar vertelde het journalistieke platform De Correspondent bijvoorbeeld over hoe zij op een vernieuwende manier journalistiek bedrijven en samenwerken met een ontwerpbureau.

 

In 2107 was het Iron Curtain Project uitgenodigd om te vertellen over hoe zij design en journalistiek vanaf het allereerste idee samen op laten gaan in de uitvoering van hun projecten.

 

Lezing en expert-meeting
Op 24 november 2017 verzorgde de leden van het Iron Curtain Project-team (Tijl Akkermans, Emmie Kollau, Catrien Spijkerman en Adinda Akkermans) een presentatie over het project en hoe zij aan dit zelf-geïnitieerde project werken. Bijzondere aandacht ging uit naar het I’m So Angry! (pop-up museum) dat ook de zien was in het Shibaura House.

 

In het Iron Curtain Project zit de uitdaging in het vertellen van journalistieke verhalen op een manier die het bereik vergroot en verbreedt. Hoe bereik je een brede doelgroep met persoonlijke verhalen van mensen die in de geschiedenis besloten om de straat op te gaan?


Het zoeken is naar verschillende vormen van publicatie, zowel via online media – een goed ontworpen en gebruiksvriendelijke website – als via minder gebruikelijke vormen zoals pop-up presentaties in het publieke domein. Het grote publiek zal misschien niet zomaar naar de website gaan om de verhalen te lezen, maar komen de inhoud nu tegen op de plekken waar ze toch al zijn, zoals in een winkelstraat in Boedapest of op het Lowlands Festival.

 

Het pop-up museum is als vorm interessant voor het presenteren van journalistieke verhalen. Het zet mensen aan om verhalen tot zich te nemen en ter plekke met elkaar in gesprek te gaan over de thematiek.. De betrokkenheid wordt nog eens versterkt door interactieve onderdelen zoals een Photo Booth, waarbij bezoekers zelf op de foto gaan met hun eigen protestbord.

 

Voorafgaand aan de presentatie over het Iron Curtain Project geven studenten van de Waseda University in Tokyo twee presentaties. De eerste groep studenten over hun onderzoek naar protesten in Japan in de afgelopen eeuw en hoe hoe je maatschappelijk protest vandaag de dag terug ziet in de samenleving. De tweede groep vertelde over hoe het Japanse medialandschap er op dit moment uitziet en welke alternatieve vormen zij zagen opkomen.

 

Na afloop van de presentaties was er een uitgebreide expertmeeting waarin het publiek uitgebreid vragen kon stellen aan de leden van het Iron Curtain Project-team.

 

De vragen gingen veelal over de werkwijze: Hoe begin je zelfstandig aan een dergelijk project en wat komt daar bij kijken. En over de rol van presentatie/publiceren/distribueren: Welke rol heeft presentatie (ontwerp) bij het publiceren en distribueren van journalistieke verhalen?

 

I’m So Angry! (I Made a Sign) pop-up museum
Het I'm So Angry (I Made a Sign) Pop-up Museum is een reizende expositie over roemruchte revoltes en revoluties die de geschiedenis van Europa mede bepaalden. Via persoonlijke verhalen van deelnemers roepen we de vraag op: waar zijn Europeanen nu zo boos over en zijn ze bereid om te strijden voor hun idealen?
Deze persoonlijke verhalen roepen onherroepelijk de vraag op: wat had ik gedaan in hun situatie? Een actuele vraag, misschien wel meer dan ooit. Want wat wensen wij eigenlijk voor de toekomst van ons land en onze kinderen? In het pop-up museum vragen we het de bezoekers heel direct door ze uit te nodigen de stiften op te maken en een zelf een protestbord te maken en deze te tonen in de interactieve Photo Booth.


Het pop-up museum stond een week lang op de begane grond van het Shibaura House. De ruimte is vrij toegankelijk. Bezoekers en buurtbewoners kunnen er koffie drinken of deelnemen aan activiteiten zoals Engelse les. Mooi om te zien was dat het museum onderdeel werd van de Engelse lessen. De cursisten kregen de opdracht een protestbord te verzinnen en hiermee op de foto te gaan in de Photo Booth.

 

Make Your Sign Party!
Op de laatste avond dat het museum tentoongesteld stond organiseerde het Shibaura House samen met het Iron Curtain Project een afsluitende ‘Make Your Sign Party’. Bezoekers van de ‘party’ kregen naast een hapje en een drankje de uitnodiging om zelf een protestbord te maken en daarmee op de foto te gaan in the Photo Booth. In totaal maakten 40 bezoeker een protestbord en gingen ermee op de foto.

 

De presentatie van het pop-up museum in Japan is mede mogelijk gemaakt door: