vrijdag 14 oktober 2005 /

Cultuurverschijnsel in Leidsche Rijn

L.Rhino#4

Bovenop een autowrak op het schoolplein lanceerden de ontwerpers Bram Nijssen en Tijl Akkermans samen met acht leerlingen van het Amadeus College de Leidsche Rhino # 4. Een krant over de cultuurverschijnselen in Leidse Rijn.

 

 

reactie / nieuwsblad VAR

‘Coole’ krant L.Rhino # 4 ‘pops up’ bij Amadeus College

Tekst: Dries van Dijk / Nieuwsblad VAR

 

Leidsche Rijn – Bovenop een autowrak op het schoolplein lanceerden de kunstenaars Bram Nijssen en Tijl Akkermans de Leidsche Rhino # 4. De redactie deelde vervolgens afgelopen vrijdag de kersverse krant met deze naam uit aan de 250 leerlingen van het Amadeuscollege. De oplage, 1.000, is genummerd, via website www.Leidscherhino.nl/rhino4 hopen de kunstenaars en Beyond de verspreiding van de krantjes over Leidsche Rijn en omgeving vast te stellen. Acht jonge leerlingen werkten vier weken aan de krant en willen alle acht doorgaan om meer kranten op school te maken.

 

Het project van Bram Nijssen en Tijl Akkermans is het vierde onderdeel van het Beyondprogramma ‘Rhino Pops Up’ dat zich richt op ‘Young Leidsche Rijn.’ De eerste drie projecten behelsden een fotoserie, een essay en een film. Hoe gebruiken de jongeren in Leidsche Rijn hun openbare ruimte? Welke sporen van streetculture zijn er in Leidsche Rijn te ontdekken? Jonge beeldmakers, zoals Bram & Tijl, worden uitgenodigd om deze, vaak weinig zichtbare, subculturele tekens op te sporen en duidelijker in beeld te brengen. Zo wordt deze kunst ook ‘bovengronds’ interessant. Daarnaast kunnen de kunstenaars ook iets in gang zetten, waardoor de jongeren worden ‘gepakt’. Dat hebben Bram & Tijl gedaan. De redactieleden van L.Rhino #4 ondervonden zelf hoe leuk en enerverend het is om een eigen magazine uit te brengen. Ze willen hier mee verder: L.Rhino #4 krijgt een vervolg!

Bram Nijssen: ‘De projecten moeten verweven raken met de locatie, waar het over gaat. De auto op het schoolplein trok onze aandacht, net als de tijdelijkheid van het schoolgebouw bij het infocentrum. De locatie trok ons, we legden contact met de school, daarna ging het opeens heel snel!’

 

Dat kunnen twee redactieleden Romana van der Horst en Thomas van Leeuwen, leerlingen uit de jongste klassen, beamen: ‘Een krant schrijven! Het werd op één middag bekend gemaakt en besloten. De volgende dag zaten we op een redactievergadering, werden de onderwerpen bedacht en het werk verdeeld. De leerlingen deden het allemaal zelf: stukjes schrijven, foto’s en tekeningen maken.’

 

Toffe plekken

Thomas: ‘Geen nieuws, maar vooral onderwerpen, die normaal niet aan bod komen, staan in deze krant. ‘Toffe plekken’ gaat over bijzondere plaatsen in Leidsche Rijn. Zoals een ‘buitenaards’ rondje in park Grauwaart, vlak bij school. Het lijkt wel een landingsplek voor UFO’s. We geloofden niet dat het moest herinneren aan een burcht, we informeerden bij onze buren, het infocentrum, bleek het nog waar te zijn ook! Ik heb foto’s gemaakt, Tessa en Roan hebben geschreven. Ook LAND aan de Hof ter Weydeweg en de skatebaan in het Amaliapark zijn heel verschillend, maar ook toffe plekken.’

Romana: ‘Ik schreef en maakte foto’s. Interviews met drie mensen, die kunst maken, in mijn straat, de Drecht in Veldhuizen. Schilderkunst en muziek. ‘k Ontdekte nieuwe dingen over ze. Je kunt muziek maken en schilderen zonder les te hebben! In de krant staat ook een horroscoop, waarin elk sterrenbeeld zijn eigen vreselijke voorspelling krijgt. Ik vind de tekeningen van Karin Berendsen heel leuk!’

Beide leerlingen zijn heel enthousiast: ‘We doen ’t zo weer! Je leert veel plekken in Leidsche Rijn kennen. Alle acht gaan door. We gaan het ook uitleggen aan een tweede groep leerlingen, die ook een krant gaan maken.’

 

Cultureel coördinator Peter Bleekemolen: ‘Het project is onder schooltijd gedaan, dit is spelenderwijs leren! Samenwerken, plannen, afspraken maken, op zoek gaan naar plekken en activiteiten, schrijven, digitale camera’s gebruiken. Nu was de vormgeving en eindredactie in handen van de twee kunstenaars. We gaan het project voortzetten, maar dan ook zelf vormgeven!’ Hij noemt als andere toekomstige projecten op school: computerspellen ontwerpen en een website opzetten. Zo’n project zou uitstekend passen in Cultuur 19, waar nu ook scholen inzitten. De school wil ook een filmhuis opzetten, waarin films worden gemaakt, maar ook worden uitgekozen en bezocht. ‘Jeugdcultuur zou geen niveau hebben! Het is juist belangrijk om respect op te bouwen voor culturele uitingen van de kinderen.’

Tijl Akkermans: ‘Het was opeens ook lesgeven! Dat was anders, spannend. De leerlingen waren ook kritisch naar de vormgeving, het was aanvankelijk te moeilijk om je weg in de krant te vinden! Het is een mooi resultaat! Maar het mooist is nog dat de leerlingen doorgaan!’

De krant heeft een oplage van 1.000 genummerde exemplaren. De krant is gratis en wordt verspreid via het Infocentrum Leidsche Rijn, bibliotheken, winkelcentrum Parkwijk. Op

website www.Leidscherhino.nl/rhino4 blijkt afgelopen zondag, dat de krant al doorgedrongen is in de provincies Noord-Brabant, Zuid en Noord-Holland. Wellicht de woonplaats van enkele docenten?

 

 

L.Rhino #4 – Cultuurverschijnsel in Leidsche Rijn

ISBN 90-809681-4-5

4 blz. : oplage 1000 : 29,7x42 cm : 2005

 

Colofon:

uitgave i.s.m. Bureau Beyond

eindredactie & ontwerp
Bram Nijssen
Tijl Akkermans

redactie & illustraties
Tessa Glijn
Thomas van Leeuwen
Romana van der Horst
Tessa Bosch
Daan Langelaan
Roan Mertens
Michelle Jansen
Karin Berendsen